Mocht je denken dat offline reclame tegenwoordig niet meer werkt, dan heb je het mooi verkeerd! Ook al spenderen consumenten hun tijd veel online, offline reclame is nog steeds populair en een belangrijk onderdeel in je marketingstrategie. Hoe kun je offline reclame maken? Welke mogelijkheden zijn er? We zochten uit wat je kunt inzetten om offline reclame te maken.
Wat verstaan we onder offline reclame?
Onder offline reclame verstaan we eigenlijk alle reclame die niet online plaatsvindt. Je kunt dus denken aan advertenties in de krant of tijdschriften, buitenreclame door middel van display materialen en posters in kliklijsten in bushokjes of langs de weg. Ook het bestickeren van je bedrijfsauto valt onder offline reclame. Hoe kun je jezelf onderscheiden met offline reclamd?
Combineer online met offline
Als je wilt zorgen voor optimale zichtbaarheid kun je het beste kiezen voor een combinatie tussen online en offline zichtbaarheid. Een offline reclame die onderscheidend is, valt pas echt op als deze online ook zichtbaar is. Een voorbeeld van een combinatie tussen online en offline is bijvoorbeeld een advertentie die iemand onderweg op een poster heeft gezien en deze vervolgens ook op zijn telefoon of laptop voorbij ziet komen als hij het internet op gaat. Met een goede samenwerking tussen offline en online kan je doelgroep niet meer om je heen.
Val op
Zet je in op offline reclame, dan is het belangrijk om op te vallen en de aandacht te trekken. Dit betekent concreet dat je bijvoorbeeld de nieuwsgierigheid van mensen moet prikkelen. Bijvoorbeeld door interessant woordgebruik of een mooi concept en opvallende en prikkelende grafische vormgeving. Het is de bedoeling dat mensen hun hoofd nogmaals omdraaien als ze jouw offline reclameboodschap voorbij zien komen. Creativiteit is hierbij erg belangrijk. Opvallen met een offline reclame is namelijk makkelijker gezegd dan gedaan.