Het kiezen van het juiste social media platform voor je bedrijf is een uitdaging. Kies je voor Instagram marketing? Of laat je jouw strategie los op een van de andere populaire kanalen? Het is natuurlijk ook mogelijk om je marketingplan te verspreiden op zowel Instagram, TikTok als Facebook. Maar je moet wel rekening houden met de verschillende doelgroepen, bedenk goed wie je wilt aanspreken.
In dit artikel bespreken we wie je aanspreekt op welk platform, maar gaan we ook dieper in op de meest gebruikte social media voor online advertising.
Welke social media zijn het populairst voor online adverteren?
Uit het “Social Media Marketing Industry Report” van “Social Media Examiner” blijkt dat de meeste bedrijven nog steeds voor Facebook en Instagram kiezen.
Verder kwam er aan het licht dat TikTok nog niet zo populair is als het gaat om online advertising. Wel is er een groei te zien in het gebruik van TikTok voor adverteren. In 2022 werd TikTok nog door 18% van de bedrijven gebruikt, in 2023 is dit 26%. Andere populaire netwerken zijn LinkedIn, YouTube en X.
Hieronder de populariteit in procenten:
- Facebook: 89%;
- Instagram: 80%;
- LinkedIn: 64%;
- YouTube: 54%;
- Twitter: 44%;
- TikTok: 26%.
Tijdens het onderzoek werd ook gevraagd welk platform ze zouden kiezen als ze slechts één platform mochten selecteren. Bedrijven kiezen in dat geval merendeels voor Facebook (45%). Op plaatst twee staat Instagram (22%), gevolgd door LinkedIn (21%).
Welk social media netwerk is geschikt voor jouw bedrijf?
Het is belangrijk om naar jouw eigen bedrijf te kijken, kies bijvoorbeeld niet voor Instagram marketing omdat de buurman dat ook doet.
Als we naar de cijfers kijken in het “Social Media Marketing Industry Report” zien we dat B2B-organisaties voornamelijk voor LinkedIn marketing kiezen. De meeste B2C-organisaties kiezen voor Facebook marketing.
Wanneer je naar de gebruikers van deze netwerken kijkt is dit logisch. LinkedIn is een zakelijk platform, een grote kans dus dat jouw zakelijke product/dienst verkocht wordt. Facebook richt zich meer op de consument en heeft nog steeds de meeste gebruikers.
Kijk naar jouw doelgroep
Verkoop je producten/diensten die in trek zijn bij jongeren? Dan kun je op dit moment het beste kiezen voor TikTok marketing. Volgens het bedrijf “Afix” was TikTok al populair onder tieners, maar wordt het ook steeds populairder onder twintigers. Zelfs onder 40-plussers neemt het TikTok-gebruik toe.
De oudere leeftijdsgroepen maken steeds meer gebruik van Instagram. Als de doelgroep van jouw onderneming tussen de 20 en 60 jaar oud is, is Instagram marketing een prima keuze. Maar omdat Facebook nog steeds de meeste gebruikers heeft, is ook Facebook marketing geen slechte optie. Als je voornamelijk zakelijke producten/diensten verkoopt is LinkedIn het ideale netwerk.